Inloggen:      
    Wachtwoord vergeten?

TitelNieuws »

Tijdschriften houden zich goed staande



De oplage van de publiekstijdschriften weet zich tijdens de economische recessie goed te handhaven.


In het vierde kwartaal van 2008 kwam de totale verspreide oplage van de publiekstijdschriften uit op 26,5 miljoen exemplaren. Dat is 1,1 procent lager het derde kwartaal van 2008. Ten opzichte van hetzelfde kwartaal van 2007 is er een daling van 2,3 procent. Dit blijkt uit de nieuwste HOI-cijfers, die vandaag door HOI, Instituut voor Media Auditing zijn gepubliceerd.

Een drukkend effect op de totale oplageontwikkeling was het verdwijnen van titels in enkele segmenten. Bij de vrouwenbladen waren dat Celebrity, Midi en Top Santé. Een duidelijk effect van de economische recessie is dat sommige uitgeverijen wachten met nieuwe lanceringen.

De oplage van de mind- en bodybladen – een nieuwe categorie bij HOI – groeide met 10,2 procent tot 610.000 exemplaren. Bijna alle titels in deze categorie laten plussen zien. De oplage van Yoga groeide met 60,3 procent tot 71.000 exemplaren, Gezond NU groeide met 48 procent tot 84.000. Ook waren er plussen voor Happinez (195.000 exemplaren, +9,4%) en Psychologie Magazine (117.000, +1,2%).

Informatie over populair wetenschappelijke onderwerpen scoort goed bij de Nederlandse consument. Zes titels in dit segment tonen een oplagestijging. Filosofie Magazine gaat aan kop met een plus van 32,7%, daarna volgen National Geographic Junior (+20,3%), NWT (+18,6%), Kijk (+7,2%), Quest (+2,3%) en Scientific American (+3,9%).

De oplage van de sportbladen dikte met 5,7 procent aan tot 998.000 exemplaren. Binnen dit segment springt de stijging van de oplage van de tijdschriften voor de golfliefhebber het meest in het oog: Golfers Magazine (21.000, +15,6%), GOLFjournaal (158.000, +9,3%) en GolfNieuws (137.000, +4,3%). Nieuwkomer is Golf weekly met een verspreide oplage van 19.000 exemplaren.

Opvallende groeiers in andere segmenten waren onder meer Hollands Diep (58.000, +56,0%), Motorjacht (6.000, +55,5%), TotaalTV (70.000, +53,3%), onzeWereld (26.500, +47,8%), Grazia (68.000, +45.6%), Historisch Nieuwsblad (18.500, +36,0%), VI Junior (22,500, +32,0%), Tableau (11.600, +26,0%), Top Gear Magazine (44.000, +25,4%) en Buitenleven (85.000, +24,9%).

 

 

 

« Vorige   Overzicht   Volgende »

 

Index
Inloggen
Zoekopdracht
PDF Link
MediaMarkt
Titelnieuws
MediaMakers
MediaFocus
 
(advertentie)