Inloggen:      
    Wachtwoord vergeten?

MediaMarkt »

Aantal journalistieke initiatieven daalt 


 

Het regionale nieuwsaanbod is fors gegroeid, maar de inhoud van het nieuws is meer van hetzelfde.


Dat blijkt uit een onderzoek van het Stimuleringsfonds voor de Pers dat onlangs is gepresenteerd. Burgers beschikken per gemeente gemiddeld over 29 nieuwsmedia, maar slechts tien daarvan brengen eigen nieuws.

 

Het aantal online media laat een aanzienlijke stijging zien ten opzichte van twee jaar geleden. Het nieuwsaanbod per gemeente steeg in twee jaar tijd online met 44 procent van gemiddeld 13 naar 19 nieuwssites per gemeente. Opvallend hieraan is dat het merendeel van deze sites bestaat uit aggregatiesites die het nieuws één-op-één overnemen van bestaande media. Gemiddeld brengen slechts zeven online nieuwsmedia unieke content per gemeente, de rest van de sites voegt inhoudelijk niets toe, concludeert het fonds.

 

De ingezette daling van het aantal offline nieuwsmedia (radio, televisie en print) zet door. Het fonds onderzocht of daarvoor in de plaats nieuwe journalistieke initiatieven van de grond zijn gekomen. Dat bleek niet het geval.

 

Het nieuwsaanbod in het zuiden van Nederland is het schraalst. Gemeenten uit de provincies Friesland en Drenthe tellen twee keer zoveel unieke nieuwsmedia als gemeenten in Zeeland. Telt Friesland gemiddeld 14 unieke nieuwsmedia per gemeente, in Zeeland moeten burgers het doen met de helft. Op internet is dit verschil nog opvallender: ruim 11 online nieuwsmedia in Friesland tegenover minder dan 5 in Zeeland en Limburg.

 

Klik hier voor het persbericht en om het hele rapport te downloaden

 

 

 

« Vorige   Overzicht   Volgende »

 

Index
Inloggen
Zoekopdracht
PDF Link
MediaMarkt
Titelnieuws
MediaMakers
MediaFocus