Inloggen:      
    Wachtwoord vergeten?

MediaMarkt »

Daling aantal personeelsadvertenties 


 

Nielsen Media Research meet in het eerste kwartaal van 2008 een daling van het aantal personeelsadvertenties van 3,6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.


Voor het eerst sinds het derde kwartaal van 2004 is er weer een daling in het aantal personeelsadvertenties geregistreerd. De ontwikkeling van het aantal

personeelsadvertenties wordt vaak gebruikt als graadmeter voor de economische ontwikkeling. In het eerste kwartaal van 2008 werden er door Nielsen Media Research in dag-, vak- en managementbladen en op internet ruim 353.800 personeelsadvertenties en ongeveer 390.000 vacatures geregistreerd. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2007 is dit een daling van respectievelijk 3,6% en 5%.

 

Op internet en in de dagbladen daalde het aantal personeelsadvertenties met 4%. Voor management- en vakbladen werd een daling van 10% genoteerd. De aandelen van de verschillende media zijn volgens Nielsen als volgt verdeeld. Nielsen registreerde op internet 319.000 advertenties met ongeveer een gelijk aantal vacatures. Dit komt neer op een aandeel van 90%. De dagbladen (21.000 advertenties en 46.000 vacatures) hebben een aandeel van 6% en management- en vakbladen(11.000 advertenties en 23.000 vacatures) een aandeel van 3%.

 

58% van het aantal personeelsadvertenties wordt door de top 5 beroepsgroepen voor hun rekening genomen. Van de top 5 groeiden alleen de beroepsgroepen Beleid & bestuur en Administratie. De beroepsgroepen Verkoop, ICT en Verzekeringen en financiën lieten een daling zien. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2007 groeide Beleid & bestuur met 20%. Dit komt neer op een aandeel van 8% (29.000 advertenties en 31.000 vacatures). De beroepsgroep Administratie groeide met 5%, wat neerkomt op een aandeel van 17% (60.300 advertenties en 62.000 vacatures). De beroepsgroep Verkoop daalde met 15%, een aandeel van 12% (40.700 advertenties en 42.600 vacatures). De beroepsgroep ICT daalde met 14% en kwam uit op een aandeel van 10% (35.800 advertenties en 39.800 vacatures). Voor Verzekeringen en financiën werd een daling van 11% geregistreerd. Deze groep kwam hiermee uit op een aandeel van 11% (39.400 advertenties en 40.400 vacatures).

 

De afnemende groei tekende zich in 2007 al af. In het eerste kwartaal van 2007 groeide het aantal personeelsadvertenties met 39%. Uiteindelijk werd 2007 afgesloten met een stijging van 3% in het laatste kwartaal. Voor de eerste keer in ruim drie jaar heeft deze trend in het eerste kwartaal van 2008 geleid tot een daling van het aantal personeelsadvertenties. Dit is niet in lijn met cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek over het eerste kwartaal van 2008. Hieruit blijkt dat 310.000 personen werkloos waren, 4.000 minder dan in de periode december – februari 2008. Het tempo van de daling lijkt over een langere termijn wel te zijn teruggelopen (7.000 personen in de eerste helft van 2007).
 

 

 

« Vorige   Overzicht   Volgende »

 

Index
Inloggen
Zoekopdracht
PDF Link
MediaMarkt
Titelnieuws
MediaMakers
MediaFocus
 
(advertentie)