Inloggen:      
    Wachtwoord vergeten?

MediaMarkt »

Meer druk op regionale journalistiek 


 

Consumenten blijken steeds minder bereid om te betalen voor regionaal en lokaal nieuws.


Dat blijkt uit de onlangs gepubliceerde Mediamonitor 2013 van het Commissariaat voor de Media. Regionale media verliezen reclame-inkomsten aan spelers als Google en Facebook. Adverteerders volgen de mediagebruikers met als gevolg noodzakelijke bezuinigingen bij de regionale mediaorganisaties die onvermijdelijk effect gaan hebben op de onafhankelijke en pluriforme lokale journalistiek.

 

De nieuwe editie van de Mediamonitor werpt tevens licht op het gehele medialandschap in Nederland. Ook hier is er sprake van een neerwaartse trend. De financiële crisis heeft steeds meer effect op de bestedingen van gedrukte media en dit is nu ook het geval bij radio en televisie.

 

Verder is de toch al hoge mediaconcentratie in Nederland weer toegenomen. Voor het eerst sinds de intrekking van de Tijdelijke Wet Mediaconcentraties is een situatie ontstaan die onder deze wet niet zou zijn toegestaan. Ook blijft het aandeel van buitenlandse mediabedrijven in Nederland groot. Bijna de helft van de dagbladenmarkt en nagenoeg alle op Nederland gerichte commerciële televisiezenders zijn buitenlands bezit.

 

Klik hier voor het hele persbericht en hier om het hele rapport te downloaden.

 

 

« Vorige   Overzicht   Volgende »

 

Index
Inloggen
Zoekopdracht
PDF Link
MediaMarkt
Titelnieuws
MediaMakers
MediaFocus