Inloggen:      
    Wachtwoord vergeten?

MediaMarkt »

Einde aan stijging bruto mediabestedingen 


 

De bruto mediabestedingen zijn in 2012 gedaald met 3,9 procent tot 6,06 miljard Euro.


Dit blijkt uit het Jaarrapport Bruto Mediabestedingen 2012 dat Nielsen binnenkort publiceert. Een jaar eerder was er nog sprake van een lichte stijging van de bruto mediabestedingen (0,4%), ondanks dat er toen ook nog sprake was van economische tegenwind.

 

Waar televisie normaal gesproken het laatste advertentiemedium is waarop grotere adverteerders bezuinigen, leek 2012 toch het keerpunt te zijn. De bruto mediabestedingen daalden met 8,3 procent tot 3,13 miljard Euro. Door het grote aandeel van televisie in de totale bruto mediabestedingen kan de daling in 2012 grotendeels aan dit medium toegeschreven worden. Zonder de daling bij tv zouden de totale bestedingen op een ‘0-groei ‘ uitkomen.

 

Dagbladen, het tweede mediumtype gemeten in bruto mediabestedingen, noteerde een stijging van 4,2 procent tot € 918 miljoen. Van de grotere mediumtypen lieten ook radio (1,6%) en folders (3,2 %) groei zien. De grootste stijging van de bruto mediabestedingen realiseerde out of home met 6,1 procent tot € 366 miljoen.

 

De bruto mediabestedingen aan zowel publieks- als vaktijdschriften daalden in 2012. Consumentenbladen zagen de bestedingen afnemen met 9,1 procent, bij vakbladen bedroeg de daling 4 procent. De grootste daling (33%) vond plaats bij bioscoop, het kleinste mediumtype.

 

Klik hier voor het hele persbericht.

 

 

 

« Vorige   Overzicht   Volgende »

 

Index
Inloggen
Zoekopdracht
PDF Link
MediaMarkt
Titelnieuws
MediaMakers
MediaFocus