MediaMarkt » |
TV-bestedingen weer omlaag |
|||
|
De netto bestedingen voor TV-reclame zijn in 2012 met 5,4 procent gedaald en daarmee uitgekomen op € 962 miljoen. Dat blijkt uit het TV Jaarrapport 2012 dat onlangs is gepresenteerd door SPOT, het Nederlandse marketingcentrum voor TV-Reclame.
Ten opzichte van 2011 zijn de netto TV-bestedingen aan spot in 2012 gedaald met 5,9 procent van € 899 miljoen naar € 846 miljoen. De omzet aan spot bedroeg in het vierde kwartaal van vorig jaar € 255 miljoen. Non-spot advertising heeft minder last gehad van de economische situatie. Met een lichte daling van 2 procent is de non-spot omzet uitgekomen op € 116 miljoen. Omdat deze sponsoring vaak voor een langere periode wordt vastgelegd, reageert non-spot advertising minder snel op economische trends.
SPOT gaat er vanuit dat de TV-bestedingen in 2013 voorzichtig zullen aantrekken en verwacht dit jaar af te sluiten met een groei tussen 1 en 3 procent. Weliswaar ontbreken grote sportevenementen als een WK-voetbal of Olympische Spelen, maar een historische gebeurtenis als de inhuldiging van Koning Willem-Alexander zal zeker zorgen voor een boost in kijktijd en TV-bestedingen.
Klik hier voor het hele persbericht en hier om het rapport te downloaden.
|